Je hersens verlangen naar vet, zoetigheid en zout.
Niet alleen jij maar ook je hersenen hunkeren naar vet, zoet en zout. Dat is een feit. Het wordt ons niet gemakkelijk gemaakt, vooral niet met de overvloed aan reclames die voornamelijk ongezond voedsel aanprijzen. Wist je dat alleen al in Nederland jaarlijks zo’n 2 miljard euro wordt besteed aan reclames voor voedsel, waarvan 80% gericht is op ongezonde opties? Het is dan ook niet zo wonderlijk dat we de neiging hebben om ongezond te eten, ondanks onze goede voornemens.
Je wordt verleid! Ben jij je ervan bewust?
De constante stroom van aantrekkelijke beelden van vet, zoetigheid en zout stimuleert het genotssysteem in onze hersenen op een positieve manier, waardoor we ons direct gelukkiger voelen. In een tijd waarin steeds meer mensen kampen met mentale problemen, kunnen we wel wat extra dopamine gebruiken. Dopamine is een stofje in je hersenen dat je een blij gevoel geeft als je iets leuks doet of iets lekkers eet en drinkt. Fabrikanten en reclamemakers weten precies hoe ze hierop moeten inspelen. Maar ook de supermarkten dragen hieraan bij. Uit een grootschalig onderzoek blijkt dat maar liefst 80% van het aanbod in supermarkten behoort tot de categorie ongezonde keuzes en dat bijna (48%) van de volwassenen in Nederland denkt dat reclames voor eten en drinken geen invloed hebben op hun keuze. Het vergt dus aanzienlijke inspanning om gezondere alternatieven te kiezen en je niet te laten verleiden door ongezonde aanbiedingen, die ook nog eens veel goedkoper zijn.
Beeld, geur en gelijk spelen een rol in jouw keuzes
Jouw oerbrein, dat al miljoenen jaren geleden is geprogrammeerd, reageert sterk op vet, suiker en zout, omdat deze elementen essentieel waren voor het overleven van onze voorouders. Hoe meer we worden blootgesteld aan ongezonde reclames en een omgeving die deze voedingsmiddelen promoot via beeld, geluid, geur en sfeer, hoe meer onze keuzes worden beïnvloed. Dit geldt ook voor gezonde producten, maar in de praktijk blijkt het lastiger te zijn om daarvoor te kiezen. Het is dan ook goed dat de Alliantie Voeding voor de Gezonde Generatie een dringende oproep doet aan supermarkten, voedselfabrikanten, reclamemakers en de politiek. Namelijk maak gezond eten en drinken makkelijk!
Een bezoek aan de supermarkt kan al snel een uitdaging worden
Heb je ooit een supermarkt betreden waar de geur van vers brood je tegemoet kwam? Je krijgt meteen trek en lijkt automatisch naar de broodafdeling getrokken te worden. Muziek heeft ook invloed op onze product keuzes. Een supermarkt die zijn Franse wijnen wilde promoten, zag de verkoopcijfers stijgen toen er muziek met een Frans tintje werd gespeeld. Op deze manier belanden producten in je winkelmandje waar je eigenlijk niet naar op zoek was. Bovendien staan de ongezondere keuzes vaak op ooghoogte en hebben ze aantrekkelijke kleuren, waardoor ze extra opvallen in het schap.
Je bent machtiger dan je denkt
Hoewel het misschien lijkt alsof je overgeleverd bent aan al deze prikkels, is dat zeker niet het geval. Juist omdat je nu weet hoe het werkt, kun je jezelf beter beschermen. Mensen die van nature impulsief zijn of op dat moment trek hebben, zijn vatbaarder voor deze prikkels. Ook wanneer je niet lekker in je vel zit, zoek je vaak naar die positieve prikkels die worden geactiveerd door suikerrijke, zoute of vette producten. Dus als je vastbesloten bent om je goede voornemens van het begin van het jaar vol te houden, is het verstandig om:
- Geen boodschappen te doen wanneer je trek hebt.
- Altijd met een boodschappenlijstje op stap te gaan en alleen datgene te kopen wat erop staat. Dit geldt natuurlijk ook als je boodschappen online besteld.
- Kennis te hebben van de Schijf van Vijf. Deze helpt jou om gezonder én duurzamer te eten. Meer informatie hierover vind je op de website van het Voedingscentrum.
- Ervoor te zorgen dat je dopamine, de gelukshormonen, niet uit voedsel haalt maar uit andere activiteiten zoals bewegen, buiten zijn, een goed boek lezen, voldoende slapen, creatieve bezigheden, nieuwe dingen leren en natuurlijk sociale interactie.
Zorg goed voor jezelf. Het maken van betere keuzes leidt tot een beter leven. Via Op zoek naar gezond is naast de documentairereeks meer informatie en alle antwoorden op de vragen ‘waarom gezond eten en drinken zo moeilijk is’ te vinden.
Heb je begeleiding nodig bij het aannemen van een gezondere leefstijl? Neem dan contact op met het Leefstijl Loket van Interactie of bel direct naar 06 – 8268 1803. Een mailtje sturen naar buurtsportcoaches@interactie-ermelo.nl mag natuurlijk ook altijd. Zij bieden gratis begeleiding aan inwoners van Ermelo o.a. op het gebied van gezonde voeding, beter slapen, meer bewegen en voldoende ontspanning.